iPhone OS 4.0 – πρώτες πληροφορίες, φωτογραφίες, δυνατότητες (part 1)


Θα ξεκινήσουμε απλά: η Apple έκανε (πάλι) το θαύμα της! Γνωρίζουμε ότι αρκετοί ίσως να διαφωνήσουν, αλλά, όπως και να το κάνουμε, όταν η Apple δείχνει τι σημαίνει «ευκολία χρήσης», αμεσότητα στο χειρισμό, ταυτόχρονα με ένα άκρως κατανοητό και συνάμα ελκυστικό στο μάτι γραφικό περιβάλλον, όλοι οι άλλοι (ήτοι λοιπές εταιρείες) απλώς… παίρνουν μαθήματα (όπως άλλωστε ισχύει επί 25ετίας και παραπάνω). Για πάρα πολύ καιρό κυκλοφορούσαν φήμες στο Διαδίκτυο -και όχι μόνο- για τη νέα έκδοση του Λειτουργικού Συστήματος (OS – Operating System) που «φοράει» το iPhone (κατ’ επέκταση και το iPad). Το πλήρωμα του χρόνου ήρθε, κατά πολλούς σχετικώς καθυστερημένα (κατά εμάς, όμως, έχει το καλύτερο timing), με την επίσημη παρουσίαση του iPhone OS 4.0, όπως ονομάζεται, από τον ίδιο τον «mr. Apple» ή αλλιώς Steve Jobs.

Πρώτα απ’ όλα: το νέο OS θα διατεθεί αυτό καλοκαίρι. Θα μπορεί να εγκατασταθεί σε όλα τα μοντέλα iPhone και από το ερχόμενο Φθινόπωρο (2010) στο iPad – αλλά iPhone 2G, 3G και iPod 2nd generation μένουν σχεδόν εκτός (και ευτυχώς λέμε εμείς, καθώς η προσκόλληση -δηλαδή συμβατότητα- άλλων εταιρειών σε παλαιότερο hardware και λογισμικό συνήθως έχει αρνητική συνέπεια στις δυνατότητες του νέου λογισμικού, ας μην πούμε καλύτερα ονόματα και θιχτεί καμιά μεγάλη -η μεγαλύτερη- εταιρεία λογισμικού!). Ο λόγος που «σχεδόν» (θα εξηγήσουμε παρακάτω το «σχεδόν») μένουν έξω τα iPhone 2G/3G είναι εξαιρετικά απλός: δεν επαρκεί η «δύναμη» του hardware (των τσιπ δηλαδή), ώστε να «τρέχει» με άνεση iPhone OS 4.0… και φυσικά η Apple δεν επιθυμεί να παρουσιάζει λογισμικό που να «σέρνεται» από πλευράς ταχύτητας, διότι, ως γνωστόν, η πτώση ταχύτητας στη χρήση ενός Λειτουργικού Συστήματος το μετατρέπει σε….«Δυσ-Λειτουργικό» (και πάλι ας μην αναφέρουμε παραδείγματα, είναι γνωστά πιστεύουμε πια), κάτι που μετατρέπει την εμπειρία χρήσης ενός υπολογιστή / κινητού τηλεφώνου / όποιας συσκευής, σε απαίσιο μαρτύριο. Έξω, λοιπόν, κάποιες συσκευές (αλλά «σχεδόν» όπως είπαμε), μέσα iPhone 3GS / iPod Touch / iPad (και το φημολογούμενο νέο iPhone, που ενδεχομένως να παρουσιαστεί σε λίγους μήνες). Αν κρίνουμε κιόλας από τη νέα δυνατότητα, όπου κατά τη καταγραφή video, ο χρήστης μπορεί να εστιάσει εκεί όπου θέλει αρκεί να ακουμπήσει στο σημείο με το δάχτυλό του (το λεγόμενο «tap focus») αλλά και να κάνει 5x ζουμ, τότε ναι, σωστά έκρινε η Apple ότι τα παλιά μοντέλα iPhone δεν θα μπορούσαν να αντεπεξέλθουν.

Η  δυνατότητα 5x ζουμ κατά την εγγραφή βίντεο
Η δυνατότητα 5x ζουμ κατά την εγγραφή βίντεο
Με το iPhone OS 4.0 η Apple δείχνει να έχει μελετήσει την κίνησή της σε κάθε λεπτομέρεια, προσεκτικά και με αποφασιστικότητα, λαμβάνοντας υπ' όψιν τις όσες προσδοκίες των καταναλωτών, των προγραμματιστών αλλά ταυτόχρονα σεβόμενη και τις σύγχρονες απαιτήσεις των εταιρειών. Έτσι, το iPhone OS 4.0 παρέχει (ξεκινώντας από τα «εταιρικά» στοιχεία) πλήρη κρυπτογράφηση όλων των εισερχομένων / εξερχομένων e-mail, καθώς και των επισυναπτόμενων αρχείων τους (κρυπτογράφηση με το προσωπικό pin μας), ενώ για πρώτη φορά, θα μπορεί να στέλνει απευθείας στο iPhone OS 4.0 μια εφαρμογή (αναβάθμιση ή νέα έκδοση ή ακόμα και εντελώς νέο πρόγραμμα) χωρίς ο χρήστης να πρέπει να την «κατεβάσει» από το iTunes. Αυτό εξυπηρετεί π.χ. όταν μια εταιρεία έχει εξοπλίσει τους υπαλλήλους της με iPhone και ένα συγκεκριμένο πρόγραμμα δικής της ανάπτυξης, αυστηρά και μόνο για τους υπαλλήλους / εταιρικό περιβάλλον (άρα δεν διατίθεται η εφαρμογή στο iTunes προς κατέβασμα, αφού δεν είναι δημόσιας χρήσης), μέχρι σήμερα για την όποια αναβάθμιση / ανανέωση λογισμικού θα έπρεπε να συγκεντρωθούν τα iPhone και να γίνει «χειροκίνητα» η διαδικασία, ενώ τώρα πλέον γίνεται αυτόματα από τον server της εταιρείας απευθείας στο iPhone. Τρομερά εξυπηρετική λειτουργία για τις επιχειρήσεις και το σύγχρονο εταιρικό περιβάλλον.

Προχωρώντας στις δυνατότητες / σημεία που απευθύνονται στους χρήστες, έχουμε υποστήριξη εξωτερικών Bluetooth πληκτρολογίων και την τοποθέτηση δικής μας «ταπετσαρίας» στο φόντο του τηλεφώνου, αλλά η πρώτη και καλύτερη δυνατότητα είναι αυτή που ζητούσαν όλοι σχεδόν οι χρήστες: το multitasking, σε ελεύθερη μετάφραση «πολύ-εργασία», η δυνατότητα δηλαδή να χρησιμοποιούμε ταυτόχρονα παραπάνω της μιας εφαρμογής, όπως να ακούμε μουσική και ταυτόχρονα να σερφάρουμε, ή να έχουμε ανοιχτό το e-mail και ταυτόχρονα να έχουμε στο «προσκήνιο» (background) ένα παιχνίδι. Η υλοποίηση του multitasking, όπως είπε και ο Steve Jobs, είχε λόγο που άργησε σχετικά να έρθει το iPhone OS. «Δεν είμαστε οι πρώτοι που προσφέρουμε multitasking, το έχουν κάνει και άλλοι πριν από εμάς. Ξέρετε κάτι όμως; Θα ήταν πολύ εύκολο να το προσφέραμε (σσ. εννοώντας όπως μερικές αντίπαλες εταιρείες) ήδη, ξελιγώνοντας όμως τάχιστα την μπαταρία και με σημαντική επίπτωση στην ταχύτητα του συστήματος», δήλωσε ο κ. Jobs, προσθέτοντας «για αυτό και μας πήρε παραπάνω χρόνο: βρήκαμε τον τρόπο να σας το προσφέρουμε χωρίς καμία επιβάρυνση στη διάρκεια της μπαταρίας και χωρίς ουδεμία πτώση ταχύτητας». Όντως, απ’ ό,τι φαίνεται, στο επίσημο video της παρουσίασης, η ταχύτητα του συστήματος παραμένει «αεράτη» και στην ίδια απόκριση που έχουμε συνηθίσει μέχρι σήμερα. Το ωραίο, όμως, της υπόθεσης είναι ο χειρισμός: δεν μπλέκουμε με «κομπιουτερίστικες» διαδικασίες - καμία σχέση με αυτά που φοβίζουν τον απλό κόσμο - απλώς πατάμε δύο φορές το κεντρικό «Home» κουμπί και voilà στο κάτω μέρος της οθόνης εμφανίζεται οριζοντίως μια «λωρίδα» με τις όποιες «ενεργές» εφαρμογές υπάρχουν – εμείς απλώς πατάμε αυτή που θέλουμε να χρησιμοποιήσουμε.

Με  διπλό κλικ στο "Home" κεντρικό κουμπί, εμφανίζεται στο κάτω  μέρος της οθόνης η "λωρίδα" με τις ανοιχτές εφαρμογές
Με διπλό κλικ στο "Home" κεντρικό κουμπί, εμφανίζεται στο κάτω μέρος της οθόνης η "λωρίδα" με τις ανοιχτές εφαρμογές
Θέλουμε να αλλάξουμε εφαρμογή; Διπλό κλικ στο «Home» και επιλέγουμε μια άλλη, τόσο απλά και άμεσα (δύο χαρακτηριστικά που δεν έχει καμία πρόταση του ανταγωνισμού, προς το παρόν τουλάχιστον). Η εναλλαγή μπορεί να γίνει ακόμα και αν παίζουμε ένα παιχνίδι (τέρμα λοιπόν στον αυτόματο τερματισμό, όταν π.χ. λαμβάνουμε μια τηλεφωνική κλήση) – μάλιστα όταν επιστρέψουμε στο παιχνίδι μας (με διπλό κλικ, το μάθαμε!), εκείνο είναι αυτόματα σε παύση, εμφανίζεται ένα αντίστροφο χρονόμετρο 3-2-1 (ώστε να ετοιμαστούμε να συνεχίσουμε) και το παιχνίδι συνεχίζει από εκεί ακριβώς που το αφήσαμε. Κάπου εδώ ταιριάζει το «σχεδόν» που αναφέραμε παραπάνω για τα παλαιότερα μοντέλα iPhone / iPod: θα μπορούν να «φορέσουν» μεν το iPhone OS 4.0 αλλά δεν θα υποστηρίζουν multitasking... (η συνέχεια στο επόμενο μέρος)
zougla.gr