Από τον φοροτεχνικό Ορέστη Σεϊμένη
Ο φοροτεχνικός Ορεστης Σεϊμένης παραθέτει ορισμένα συγκεκριμένα παραδείγματα για τη φορολογία φυσικών προσώπων, ακινήτων και επιχειρήσεων, με βάση το νέο φορολογικό σχέδιο που εξήγγειλε την Τρίτη ο υπουργός Οικονομικών Γιώργος Παπακωνσταντίνου.
Α. ΦΟΡΟΛΟΓΙΑ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΟΣ ΦΥΣΙΚΩΝ ΠΡΟΣΩΠΩΝ:
1. Φορολογική κλίμακα
• θα είναι κοινή για όλους τους φορολογουμένους.
• τα χαμηλά και μεσαία εισοδήματα ευνοούνται
• τα υψηλα εισοδήματα επιβαρύνονται παρόλο που ευνοούνται και εκείνα στα χαμηλά επίπεδα – κλιμάκια. Ετσι το εισόδημα των 100.000€ θα εχει αύξηση φόρου 1.350€
• εάν λάβουμε όμως υπόψη ότι τα εισοδήματα που προέρχονται από την κατάργηση της αυτοτελούς φορολόγησης θα προστίθενται με τα αλλα εισοδήματα, θα διαπιστώσουμε ότι ο φορολογούμενος θα επιβαρυνθει εξ’ αυτού και μόνο του λόγου πρόσθετους φόρους (υψηλούς)
• Επίσης θα υπάρξει αύξηση φορολογίας από την ένταξη στην κλίμακα φορολογίας των μερισμάτων και γενικά των διανεμομένων κερδών που εισπράττονται από φυσικά πρόσωπα
• Επίσης στην κλιμακα φορολογίας θα ενταχθούν και οι υπεραξίες από την βραχυχρόνια αγοραπωλησία μετοχών (από την υπεραξία θα αφαιρούνται οι τυχόν ζημίες)
2. Αποδείξεις και αφορολόγητο όριο
• Περιλαμβάνει όλες τις κατηγορίες αγαθών και υπηρεσιών.
• Δεν περιλαμβάνει αγαθά μεγάλης αξίας για τα οποία χρειάζεται τεκμήριο ελαχίστου εισοδήματος.
• Λογαριασμοί επικοινωνιών (ΟΤΕ, κινητό)
• Λογαριασμοί ενέργειας (Δ.Ε.Η)
• Λογαριασμοί ύδρευσης (ΕΥΔΑΠ κλπ)
• Ιατρικές δαπάνες
• Δαπάνες ενοικίων
• Ασφάλιστρα κλπ
2 Α. Πως λειτουργούν οι αποδείξεις
Για να αναγνωρισθεί το κοινό για όλους αφορολόγητο όριο των 12.000€ θα πρέπει κάθε φορολογούμενος να προσκομίζει στην εφορία μαζί με την φορολογική του δήλωση, ένα ορισμένο ύψος αξίας αποδείξεων. Το ύψος των αποδείξεων εξαρτάται από το υψος του εισοδήματος που δηλώνει ο φορολογούμενος.
30%:
Για να βρεθεί το υψος των αποδείξεων πολλαπλασιάζουμε το εισόδημα επί 30%. παράδειγμα:
Σε εισόδημα 45.000€ οι αποδείξεις που απαιτούνται ανέρχονται σε 13.500€ (45.000x30%).
Εάν ο φορολογούμενος προσκομίσει ποσό μικρότερο από τις απαιτούμενες αποδείξεις, εστω 11.500€ τότε για την διαφορά των 2.000€ θα πληρώσει ως ποινή φόρο 10% δλδ 200€.
10%:
Εάν το εισοδημά του φορολογούμενου είναι μέχρι 12.000€ τότε για τις πρώτες 6.000€ δεν υποχρεούται να προσκομίσει αποδείξεις ενώ για τις δεύτερες 6.000€ υποχρεούται να προσκομίσει αποδείξεις με ποσοστό 10% παράδειγμα:
Σε εισόδημα 10.000€ οι αποδείξεις που απαιτούνται ανέρχονται σε 400€ (4.000x10%).
Εάν ο φορολογούμενος προσκομίσει ποσό μικρότερο από τις απαιτούμενες αποδείξεις, εστω 100€ τότε για την διαφορά των 300€ θα πληρώσει ως ποινή φόρο 10% δλδ 30€.
2 Β. Πως υποβάλλουν τις αποδείξεις οι φορολογούμενοι
Οι φορολογούμενοι υποβάλλουν τις αποδείξεις σε ειδική φόρμα ηλεκτρονικά ή σε κλειστό φάκελο στην Δ.Ο.Υ. Προβλέπεται η αντικατάσταση από ηλεκτρονικό σύστημα καταγραφής αποδείξεων.
3. Κατάργηση αυτοτελούς φορολόγησης
Καταργούνται όλες οι περιπτώσεις αυτοτελούς φορολόγησης :
• Επιδομάτων Υπαλλήλων του Δημοσίου Τομέα
• Αποζημιώσεων υπαλλήλων του Δημοσίου Τομέα
• Εισοδημάτων από υπογραφή συμβολαίων ποδοσφαιριστών,
• Εισοδημάτων από υπογραφή συμβολαίων προπονητών
• Αμοιβές εκλεγέντων στην Τοπική Αυτοδιοικηση κλπ
Δεν θα καταργηθεί η αυτοτελείς φορολόγηση των τόκων
- Των τραπεζικών καταθέσεων
- Των Ελληνικών Κρατικών Ομολόγων
4. Κατάργηση των φοροαπαλλαγών
Επίσης καταργούνται όλες οι απαλλαγές από την φορολογία εισοδήματος αλλα και εκεινα τα εισοδήματα που εφορολογούντο μέχρι σήμερα με ειδικούς (μειωμένους) συντελεστές φορολογίας.
Θα παραμείνουν όμως στις φοροαπαλλαγές τα εισοδήματα που αφορούν ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες όπως:
• Ατομα με βαριά κινητική αναπηρία
• Πολύτεκνες μητέρες
• Αποζημίωση λόγω απόλυσης κλπ
Και για αυτές όμως τις ευαίσθητες περιπτώσεις θα λαμβάνεται παντοτε υπόψη το εισοδηματικό κριτήριο για να μην γίνεται παρέκκλιση από την επιθυμία του Νομοθέτη
5. Λογιστικός προσδιορισμός εισοδημάτων
Στα βιβλία εσόδων εξόδων εισάγεται ο λογιστικός προσδιορισμός των κερδών για όλους τους ελεύθερους επαγγελματίες οι οποίοι μέχρι σήμερα ειχαν ειδικό τρόπο φορολόγησης (τεκμαρτό) όπως:
• Ταξί
• Φ.Δ.Χ
• Λεωφορεία ΚΤΕΛ
• Ενοικιαζόμενα δωμάτια (χωρις ελαχιστο όριο 7 δωματίων)
• Κάμπινγκ
• Μηχανικοί - Αρχιτέκτονες
• Λιανοπωλητές
• Πρακτορεία ΠΡΟΠΟ
• Βενζινάδικα
• Περίπτερα κ.α.
Οι παραπάνω θα υποχρεώνονται να εκδίδουν και Αποδείξεις Πώλησης ή Παροχής Υπηρεσιών
6. Φορολόγηση μερισμάτων και υπεραξίας μετοχών
Στην φορολογική κλίμακα θα ενταχθούν:
• Τα μερίσματα
• Τα διανεμόμενα κέρδη
• Η υπεραξία από την βραχυχρόνια αγοραπωλησία μετοχών (αφαιρούνται οι ζημίες)
7. Ηλεκτρονική υποβολή δηλώσεων
• Με έναρξη από τα εισοδήματα του 2011. Η συμπλήρωση της δήλωσης θα γίνεται
o Απευθείας από τον φορολογούμενο
o Μεσω φοροτεχνικών γραφείων
o Μέσω ΚΕΠ
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Βέβαια η συμπλήρωση μιας φορολογικής δήλωσης δεν είναι τοσο απλή υπόθεση
8. Ενθάρρυνση επαναπατρισμού κεφαλαίων από το εξωτερικό
Αφορα καταθέσεις στο εξωτερικό που σε 6 μήνες θα μεταφερθούν σε ετήσιο προθεσμιακό λογαριασμό στην Ελλάδα και θα καταβληθεί φόρος 5% επι της αξίας του κεφαλαίου.
Επίσης οι Ελληνες που βρίσκονται εκτός Ελλάδας μπορούν να δηλώσουν τα κεφάλαια τους που έχουν στην αλλοδαπή και να καταβάλλουν φόρο 8%.
Και οι δύο περιπτώσεις θα εξαιρεθούν από το πόθεν έσχες.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Μετα την παρέλευση των 6 μηνών η Ελληνική Πολιτεία θα θελήσει να λάβει γνώση των Ελλήνων φορολογουμένων σε τράπεζες της αλλοδαπής. Για τον λόγο αυτό θα συνεργαστεί με τα άλλα Ευρωπαϊκά κράτη με βάση τις διεθνείς συμφωνίες.
Β. ΦΟΡΟΛΟΓΙΑ ΑΚΙΝΗΤΗΣ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ
9. Αντικατάσταση ΕΤΑΚ από προοδευτικό φόρο στην ακίνητη περιουσία
Η Μεγάλη Ακίνητη Περιουσία θα φορολογηθεί με βάση τους ακόλουθους συντελεστές:
Αντικειμενική αξία ακίνητης περιουσίας Φορολογικός συντελεστής
Έως 400.000 0%
400.001 – 500.000 0.1%
500.001 – 600.000 0.3%
600.001 – 700.000 0.6%
700.001 – 800.000 0.9%
Άνω των 800.000 1%
Όταν θα αυξάνονται οι αντικειμενικές αξίες θα αναπροσαρμόζονται και τα κλιμάκια αλλα και οι συντελεστές φόρου.
ΣΧΟΛΙΟ: Η φορολόγηση με βάση τους παραπάνω συντελεστές είναι άδικη στις περιπτώσεις που:
- Η περιουσία είναι ανενεργός και δεν αποδίδει εισόδημα
- Η περιουσία ανήκει σε ανήλικα τέκνα που αδυνατούν να καταβάλλουν κάθε χρόνο μεγάλα ποσά
- Ανήκει σε οικογένειες με πολύ χαμηλό εισόδημα
10. Μεταβιβάσεις
Στις περιπτώσεις μεταβιβάσεις μετοχών ή εταιρικών μεριδίων εταιρειών που κατέχουν ακίνητα θα ισχύσει η φορολογία μεταβίβασης ακινήτων
ΣΧΟΛΙΟ: Η μεταβίβαση μιας εταιρείας έχει σχέση με την εν γένει δραστηριότητά της και όχι μόνο με την αξία των ακινήτων της. Χρειάζεται προσοχή για να μην δημιουργηθούν αδικίες και υπερβολές.
11. Φορολόγηση εξωχώριων εταιριών ακινήτων (offshore)
• Αυξάνεται ο συντελεστής φορολόγησης ακινήτων από 3 σε 10%
• Καταργούνται όλες οι εξαιρέσεις από την υποχρέωση καταβολής του φόρου
• Προσφέρεται προθεσμία για μεταβίβαση ακινήτου σε φυσικό πρόσωπο με ευνοϊκούς όρους.
• Εντός 6 μηνών τα κτηματολογικά γραφεία (και τα υποθηκοφυλακεία) πρέπει να ενημερώσουν την ΓΓΠΣ για όλα τα ακίνητα που είναι ιδιοκτησίες εξωχώριων εταιρειών.
• Θα γίνουν εξονυχιστικοί έλεγχοι γύρω από τις εξωχώριες εταιρείες
12. Προσαρμογή αντικειμενικών αξιών
• Η αναπροσαρμογή θα γίνεται κάθε χρόνο.
• Όταν θα γίνεται αναπροσαρμογή των αντικειμενικών αξιών θα αναπροσαρμόζονται τα κλιμάκια και οι συντελεστές φόρου.
13. Φορολόγηση της Εκκλησίας
• Η ακίνητη περιουσία της εκκλησίας θα φορολογείτε όπως και η περιουσία των άλλων ΝΠΔΔ κοινωφελούς σκοπού
• Επίσης θα φορολογούνται και τα έσοδα από την εκμετάλλευση της περιουσίας της εκκλησίας και των ιερών μονών.
Γ. ΦΟΡΟΛΟΓΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ
14. Διαχωρισμός των φορολογητέων κερδών σε μη διανεμόμενα και διανεμόμενα κέρδη
Τα κέρδη διακρίνονται σε διανεμόμενα και μη διανεμόμενα:
Μη διανεμόμενα κέρδη
Ο συντελεστής φόρου μειώνεται σε 24% για το 2010. Τα επόμενα χρόνια θα μειωθεί μέχρι να φτάσει 20%
Διανεμόμενα κέρδη
Θα φορολογούνται με 40% σε επίπεδο νομικού προσώπου. Στη συνέχεια το φυσικό πρόσωπο μέτοχος θα τα περιλαμβάνει στη δήλωση του και θα φορολογείται με βάση την κλίμακα. Θα επιστρέφεται ο φόρος εάν προκύπτει λιγότερος με βάση την κλίμακα
15. Ευνοϊκη μεταχείριση για μικρές επιχειρήσεις
Ευνοούνται άτομα μέχρι 30 ετών για να δημιουργούν και να λειτουργούν νεες επιχειρήσεις. Θα ισχύει το πενταετές αφορολόγητο ποσό.
16. Επέκταση ΦΠΑ
Επεκτείνεται ο ΦΠΑ σε οικονομικές δραστηριότητες που σήμερα απαλλάσονται.
17. Φορολογηση παροχών σε είδος προς εταιρικά στελέχη
Ο Δ/νων σύμβουλος, ο διαχειριστής, ο πρόεδρος Δ.Σ. ή στελεχος επιχείρησης που χρησιμοποιεί αυτοκίνητο επιχείρησης θα θεωρείτε ότι αποκτά εισόδημα ίσο με το κόστος κυκλοφορίας – συντήρησης για τα μισθώματα που καταβάλλονται από την επιχείρηση.
18. Κριτήρια αυτοελέγχου
Είναι μια εθελουσία συμμόρφωση. Ετσι θα αυτοελέγχονται οι μικρές επιχειρήσεις με ορισμένες προϋποθέσεις.
19. Κατάργηση χαριστικών φοροαπαλλαγών
Αφορά χρηστικές απαλλαγές στις επιχειρήσεις
20. Φορολογικά πιστοποιητικά επιχειρήσεων από ορκωτούς ελεγκτές
Στις μικρότερες επιχειρήσεις, τα πιστοποιημένα γραφεία λογιστών ή φοροτεχνικών θα βεβαιώνουν την φορολογική υποχρέωση της επιχειρήσεις. Με βάση σχετικό πιστοποιητικό η εταιρεία θα πληρώνει το φόρο της και θα θεωρείται καταρχήν φορολογικά ενήμερη.
Η εφορία όμως θα διενεργεί δειγματοληπτικούς ελέγχους και αν προκύψει φοροδιαφυγή θα επιβάλλονται κυρώσεις τοσο στις επιχειρήσεις οσο και στο γραφείο που πιστοποίησε τον φόρο.
Στις μεγαλύτερες επιχειρήσεις το πιστοποιητικό θα δίνεται από τους ορκωτούς λογιστές και θα ισχύουν τα ίδια ως ανωτέρω.
Δ. ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΗΣ ΦΟΡΟΔΙΑΦΥΓΗΣ
21. Ελάχιστο τεκμαρτό κόστος διαβίωσης
Ένα αντικειμενικό σύστημα προσδιορισμού των δαπανών που απαιτούνται λόγω της κατοχής και χρήσης ορισμένων περιουσιακών στοιχείων. Πρόκειται για κόστος συντήρησης και λειτουργίας:
• Κατοικιών
• αυτοκινήτων
• σκαφών αναψυχής
• εναερίων μέσων
• πισινών
• διδάκτρων
• οικιακών βοηθών κ.α.
Με τον τρόπο αυτό θα εκτιμάται ένα τεκμαρτό εισόδημα ως ελάχιστο φορολογητέο εισόδημα
ΠΡΟΣΟΧΗ τα παραπάνω δεν ισχύουν για τους συνταξιούχους.
22. Επαγγελματικοί λογαριασμοί
Από 1/1/2011 ολες οι συναλλαγές μεταξύ επιχειρήσεων θα πραγματοποιούνται υποχρεωτικά μεσω τραπεζικών λογαριασμών.
Οι τράπεζες θα παρέχουν ενημέρωση υποχρεωτικά στην ΓΓΠΣ για τις πραγματοποιούμενες συναλλαγές μεταξύ των επιχειρήσεων σε πραγματικό χρόνο.
Για πόσο ύψος συναλλαγής?
Οι επιχειρήσεις στον Τειρεσία?
23. Περιουσιολόγιο
Θα δημιουργηθεί περιουσιολόγιο όλων των ΦΥΣΙΚΩΝ ΠΡΟΣΩΠΩΝ στο οποίο θα περιλαμβάνονται:
• Τα ακίνητα
• τα αυτοκίνητα
• τα σκάφη
• τα εναέρια μέσα μεταφοράς
• η κατοχή μετοχών
• τα αμοιβαία κεφάλαια
• τα εταιρικά μερίδια
Δεν θα περιλαμβάνονται οι ΤΡΑΠΕΖΙΚΕΣ ΚΑΤΑΘΕΣΕΙΣ και τα ΟΜΟΛΟΓΑ ΔΗΜΟΣΙΟΥ
Το περιουσιολόγιο θα χρησιμοποιηθεί για διεξαγωγή διασταυρώσεων προς επαλήθευση των εισοδημάτων των φορολογουμένων.
24. Διασταυρώσεις στοιχείων
Θα αναθεωρηθεί το υπάρχον πλαισιο για διασταύρωση στοιχείων με βάση ετήσιο πρόγραμμα για τακτικούς περιοδικούς ελέγχους
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ: Η διασταύρωση στοιχείων τραπεζικών λογαριασμών που λαμβάνουμε από άλλες χώρες.
Θα εφαρμοστούν κριτήρια επικινδυνότητας.
25. Ηλεκτρονική διασύνδεση του Υπουργείου Οικονομικών
Το Υπουργείο Οικονομικών θα συνδεθεί με όλα τα Υπουργεία και φορείς για να μπορεί να ελέγχει αμοιβές, μισθούς, αποζημιώσεις, επιδοτήσεις ή οικονομικές ενισχύσεις, αυτοκίνητα, συμβολαιογράφους κλπ.
26. Ελεγχοι με βάση κριτήρια κινδύνου (point system)
Θα γίνεται μια επιλογή των υποθέσεων που θα ελέγχονται με βάση κατάλογο μορίων κινδύνου φοροδιαφυγής (point system). Επιλέγει τις πιο επικίνδυνες επιχειρήσεις κλπ
27. Ηλεκτρονική τιμολόγηση
Από 1/1/2011 τιμολόγια για συναλλαγές ανω των 3.000€ μεταξύ επιχειρήσεων ή μεταξύ επιχειρήσεων και Δημοσίου θα γίνονται δεκτά μόνο ηλεκτρονικά. Οι φορολογικές αρχές θα έχουν δυνατότητα άμεσης πρόσβασης στα στοιχεία των ηλεκτρονικών συναλλαγών.
28. Πιστοποίηση ηλεκτρονικής υπογραφής
Οι λογιστές οι φοροτέχνες οι εκτελωνιστές οι συμβολαιογραφοι κλπ θα πιστοποιηθούν και θα αποκτήσουν ψηφιακή υπογραφή . Ετσι θα επικοινωνούν με το Υπουργείο Οικονομικών για λογαριασμό τρίτων υπόχρεων .
29. Συναλλαγές άνω των 1.500€ χωρίς μετρητά
Από 1/1/2011 δεν θα θεωρείται νόμιμη κάθε συναλλαγή μεταξύ ιδιωτών και επιχειρήσεων ή μεταξύ επιχειρήσεων, αξίας μεγαλύτερης των 1.500 ευρώ εάν αυτή γίνεται με μετρητά. Οι συναλλαγές αυτές θα γίνονται με πιστωτικές ή χρεωστικές κάρτες ή δίγραμμες επιταγές.
30. Ταμειακές μηχανές παντού
Όλες ανεξαιρέτως οι επιχειρήσεις και οι επιτηδευματίες οφείλουν να εκδίδουν αποδείξεις μέσω πιστοποιημένων ταμειακών μηχανών. Στο κανόνα αυτό υπάγονται, χωρίς εξαιρέσεις, και τα πρατήρια καυσίμων, τα περίπτερα, τα ταξί, οι πωλητές των λαϊκών αγορών κλπ.
31. Κίνητρα για αποκάλυψη διαφθοράς και φοροδιαφυγής
Υιοθέτηση φορολογικής αμνηστίας για άτομα ή επιχειρήσεις που βοηθούν στην αποκάλυψη διεφθαρμένων δημοσίων λειτουργών. Αμοιβή όποιου οδηγεί σε σύλληψη για δωροδοκία που αφορά λαθρεμπορία με το ποσό πενταπλάσιο του ποσού της δωροδοκίας
32. Επιτάχυνση διαδικασιών καταβολής προστίμου και άλλες κυρώσεις
Συντομεύονται οι προθεσμίες και επιταχύνονται γενικώς οι διαδικασίες επιβολής διοικητικών κυρώσεων. Ειδικότερα θα προβλέπεται η δυνατότητα της ΥΠΕΕ να επιβάλει επί τόπου άμεσα καταβλητέα πρόστιμα. Παράλληλα ενεργοποιείται η διαδικασία κλεισίματος του καταστήματος σε περίπτωση υπότροπου παράβασης μη έκδοσης αποδείξεων.
Για ελεύθερους επαγγελματίες και επιτηδευματίες απώλεια του αφορολόγητου ορίου της κλίμακας στην περίπτωση παράβασης μη έκδοσης ή ανακριβούς έκδοσης στοιχείου πώλησης ή στοιχείου διακίνησης.
33. Κατάσχεση για χρέη προς το δημόσιο
Υιοθέτηση δραστικών μεθόδων συλλογής των ανείσπρακτων οφειλών, όπως η κατάσχεση περιουσιών για όσους έχουν την ικανότητα αποπληρωμής. Αυτό θα εφαρμοστεί αποτελεσματικά μέσω της σύνδεσης των εκκρεμών χρεών με στοιχεία από την ηλεκτρονική καταγραφή της ακίνητης περιουσίας καθώς και με την δυνατότητα «κατάσχεσης εις χείρας τρίτων» όσον αφορά τραπεζικούς λογαριασμούς.
34. Ενίσχυση του μηχανισμού είσπραξης χρεών
Δημιουργία κεντρικού τηλεφωνικού κέντρου (call‐center) για άμεση υπενθύμιση (με τη λήξη του χρέους) των οικονομικών υποχρεώσεων των πολιτών.
35. Πάταξη λαθρεμπορίου
Ηλεκτρονικός έλεγχος όλου του συστήματος διακίνησης πετρελαιοειδών και παρακολούθηση της διακίνησης πετρελαιοειδών μέσω βυτιοφόρων οχημάτων με συστήματα GPS. Εισαγωγή δυνατότητας κατάσχεσης για παραβάσεις. Σταδιακά εντός του 2010 εγκαθίστανται ογκομετρικά συστήματα μέτρησης των εισροών και εκροών καυσίμων σε όλα τα πρατήρια καυσίμων.
Επίσης ταινίες ιχνηλασίας στα τσιγάρα για τον εντοπισμό των λαθραίων.
36. Έλεγχος συναλλαγών με εξωχώριες εταιρίες
Έλεγχος και φορολόγηση των συναλλαγών με εξωχώριες εταιρείες που υποκρύπτονται πίσω από εταιρείες αντιπροσώπευσης (Nominee εταιρίες) ή εξωχώριες εταιρίες που λειτουργούν ως υπεργολάβοι κοινοτικών εταιριών.
37. Έλεγχος πρακτικών τιμολόγησης μεταξύ μητρικών και θυγατρικών
Ενισχύονται και συμπληρώνονται οι διατάξεις περί ελέγχου πρακτικών transfer pricing μεταξύ μητρικών και θυγατρικών εταιρειών εγκατεστημένων σε χώρες με προνομιακά φορολογικά καθεστώτα που προβλέπονται στο νόμο 3728 / 08 και ενεργοποιούνται οι αρμόδιες υπηρεσίες της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου σε συνεργασία με τις αντίστοιχες υπηρεσίες του Υπουργείου Οικονομικών. Δημιουργείται ειδική ομάδα ελέγχου των πρακτικών τιμολόγησης μεταξύ μητρικών και θυγατρικών εταιρειών
38. Ενεργοποίηση Εθνικού Συμβουλίου για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής
Άμεση ενεργοποίηση του Εθνικού Συμβουλίου για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής. (συστήθηκε με τον ν.3610/07) και στο οποίο μετέχουν εκπρόσωποι των κοινωνικών εταίρων.
ΕΠΟΜΕΝΕΣ ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΕΣ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΕΣ
39. Φόροι ακίνητης περιουσίας στη Τοπική Αυτοδιοίκηση
Εξετάζεται η αναμόρφωση και ενοποίηση των περισσότερων φόρων ακίνητης περιουσίας και η απόδοσή τους ως έσοδο στην τοπική αυτοδιοίκηση στα πλαίσια του προγράμματος Καλλικράτης.
40. Στοχευμένα φορολογικά κίνητρα
Διατηρούνται και ενισχύονται στοχευμένα φορολογικά κίνητρα για την έρευνα – καινοτομία και το περιβάλλον και αντικίνητρα για τις ρυπογόνες δραστηριότητες και την εκπομπή αερίων θερμοκηπίου.
41. Αναδιοργάνωση Φορολογικών Υπηρεσιών
Αναδιοργάνωση της ΥΠΕΕ με δημιουργία εξειδικευμένης υπηρεσίας η οποία θα ελέγχει τους ιδιώτες με μεγάλα εισοδήματα (επώνυμη φοροδιαφυγή) αξιοποιώντας στοιχεία και πληροφορίες που συλλέγονται από φορείς όπως συμβολαιογράφοι, τράπεζες, χρηματιστήριο, μεσίτες, φορολογικές αρχές άλλων χωρών κ.λπ. Εξειδικευμένη υπηρεσία με αποστολή τη διερεύνηση, τη μεθοδολογία και τον εντοπισμό, φοροδιαφυγής τομέων του παραεμπορίου καθώς και την αντιμετώπισή του σε συνεργασία με άλλους φορείς (αστυνομία, δημοτική αστυνομία κ.λ.π).
Επίσης προβλέπεται ο επανακαθορισμός των ελεγκτικών αρμοδιοτήτων μεταξύ των διαφόρων διοικητικών επιπέδων του Υπουργείου Οικονομικών και της Υπηρεσίας Οικονομικής Επιθεώρησης.
42. Νέος κώδικας φορολογικής Νομοθεσίας
Θα προωθηθεί η σύνταξη νέου, ενιαίου Κώδικα όλης της Φορολογικής Νομοθεσίας και της Διαδικασίας με συνεχή ενημέρωση και διαθεσιμότητα στο διαδίκτυο.
43. Αναθεώρηση Κώδικα φορολογικών κυρώσεων
Επίσης με χωριστό νομοσχέδιο το Υπουργείο Οικονομικών θα αναθεωρήσει τον Κώδικα Φορολογικών Κυρώσεων επιβάλλοντας ένα αυστηρότερο πλαίσιο ποινικών κυρώσεων για τα αδικήματα της φοροδιαφυγής και της λαθρεμπορίας.
44. Κατάργηση Κώδικα βιβλίων και Στοιχείων
Σε χωριστό νομοσχέδιο θα προβλέπεται η σταδιακή κατάργηση του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων και η ένταξη των αναγκαίων διατάξεων στη φορολογική νομοθεσία με προσαρμογή στα νέα δεδομένα που προκύπτουν με την εφαρμογή τηλεματικών και πληροφοριακών συστημάτων.
skai.gr
Α. ΦΟΡΟΛΟΓΙΑ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΟΣ ΦΥΣΙΚΩΝ ΠΡΟΣΩΠΩΝ:
1. Φορολογική κλίμακα
• θα είναι κοινή για όλους τους φορολογουμένους.
• τα χαμηλά και μεσαία εισοδήματα ευνοούνται
• τα υψηλα εισοδήματα επιβαρύνονται παρόλο που ευνοούνται και εκείνα στα χαμηλά επίπεδα – κλιμάκια. Ετσι το εισόδημα των 100.000€ θα εχει αύξηση φόρου 1.350€
Ισχύων Νόμος (μισθωτοί) | Νέος Νόμος | ||
Ύψος εισοδήματος | Συντελεστής | Ύψος εισοδήματος | Συντελεστής |
0 – 12.000 | 0 % | 0 – 12.000 | 0 % |
12.001 – 30.000 | 25% | 12.001 – 16.000 | 18% |
30.001 – 75.000 | 35% | 16.001 – 22.000 | 24% |
Άνω των 75.000 | 40% | 22.001 – 26.000 | 26% |
26.001 – 32.000 | 32% | ||
32.001 – 40.000 | 36% | ||
40.001 – 60.000 | 38% | ||
Άνω των 60.000 | 40% |
• εάν λάβουμε όμως υπόψη ότι τα εισοδήματα που προέρχονται από την κατάργηση της αυτοτελούς φορολόγησης θα προστίθενται με τα αλλα εισοδήματα, θα διαπιστώσουμε ότι ο φορολογούμενος θα επιβαρυνθει εξ’ αυτού και μόνο του λόγου πρόσθετους φόρους (υψηλούς)
• Επίσης θα υπάρξει αύξηση φορολογίας από την ένταξη στην κλίμακα φορολογίας των μερισμάτων και γενικά των διανεμομένων κερδών που εισπράττονται από φυσικά πρόσωπα
• Επίσης στην κλιμακα φορολογίας θα ενταχθούν και οι υπεραξίες από την βραχυχρόνια αγοραπωλησία μετοχών (από την υπεραξία θα αφαιρούνται οι τυχόν ζημίες)
2. Αποδείξεις και αφορολόγητο όριο
• Περιλαμβάνει όλες τις κατηγορίες αγαθών και υπηρεσιών.
• Δεν περιλαμβάνει αγαθά μεγάλης αξίας για τα οποία χρειάζεται τεκμήριο ελαχίστου εισοδήματος.
• Λογαριασμοί επικοινωνιών (ΟΤΕ, κινητό)
• Λογαριασμοί ενέργειας (Δ.Ε.Η)
• Λογαριασμοί ύδρευσης (ΕΥΔΑΠ κλπ)
• Ιατρικές δαπάνες
• Δαπάνες ενοικίων
• Ασφάλιστρα κλπ
2 Α. Πως λειτουργούν οι αποδείξεις
Για να αναγνωρισθεί το κοινό για όλους αφορολόγητο όριο των 12.000€ θα πρέπει κάθε φορολογούμενος να προσκομίζει στην εφορία μαζί με την φορολογική του δήλωση, ένα ορισμένο ύψος αξίας αποδείξεων. Το ύψος των αποδείξεων εξαρτάται από το υψος του εισοδήματος που δηλώνει ο φορολογούμενος.
30%:
Για να βρεθεί το υψος των αποδείξεων πολλαπλασιάζουμε το εισόδημα επί 30%. παράδειγμα:
Σε εισόδημα 45.000€ οι αποδείξεις που απαιτούνται ανέρχονται σε 13.500€ (45.000x30%).
Εάν ο φορολογούμενος προσκομίσει ποσό μικρότερο από τις απαιτούμενες αποδείξεις, εστω 11.500€ τότε για την διαφορά των 2.000€ θα πληρώσει ως ποινή φόρο 10% δλδ 200€.
10%:
Εάν το εισοδημά του φορολογούμενου είναι μέχρι 12.000€ τότε για τις πρώτες 6.000€ δεν υποχρεούται να προσκομίσει αποδείξεις ενώ για τις δεύτερες 6.000€ υποχρεούται να προσκομίσει αποδείξεις με ποσοστό 10% παράδειγμα:
Σε εισόδημα 10.000€ οι αποδείξεις που απαιτούνται ανέρχονται σε 400€ (4.000x10%).
Εάν ο φορολογούμενος προσκομίσει ποσό μικρότερο από τις απαιτούμενες αποδείξεις, εστω 100€ τότε για την διαφορά των 300€ θα πληρώσει ως ποινή φόρο 10% δλδ 30€.
2 Β. Πως υποβάλλουν τις αποδείξεις οι φορολογούμενοι
Οι φορολογούμενοι υποβάλλουν τις αποδείξεις σε ειδική φόρμα ηλεκτρονικά ή σε κλειστό φάκελο στην Δ.Ο.Υ. Προβλέπεται η αντικατάσταση από ηλεκτρονικό σύστημα καταγραφής αποδείξεων.
3. Κατάργηση αυτοτελούς φορολόγησης
Καταργούνται όλες οι περιπτώσεις αυτοτελούς φορολόγησης :
• Επιδομάτων Υπαλλήλων του Δημοσίου Τομέα
• Αποζημιώσεων υπαλλήλων του Δημοσίου Τομέα
• Εισοδημάτων από υπογραφή συμβολαίων ποδοσφαιριστών,
• Εισοδημάτων από υπογραφή συμβολαίων προπονητών
• Αμοιβές εκλεγέντων στην Τοπική Αυτοδιοικηση κλπ
Δεν θα καταργηθεί η αυτοτελείς φορολόγηση των τόκων
- Των τραπεζικών καταθέσεων
- Των Ελληνικών Κρατικών Ομολόγων
4. Κατάργηση των φοροαπαλλαγών
Επίσης καταργούνται όλες οι απαλλαγές από την φορολογία εισοδήματος αλλα και εκεινα τα εισοδήματα που εφορολογούντο μέχρι σήμερα με ειδικούς (μειωμένους) συντελεστές φορολογίας.
Θα παραμείνουν όμως στις φοροαπαλλαγές τα εισοδήματα που αφορούν ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες όπως:
• Ατομα με βαριά κινητική αναπηρία
• Πολύτεκνες μητέρες
• Αποζημίωση λόγω απόλυσης κλπ
Και για αυτές όμως τις ευαίσθητες περιπτώσεις θα λαμβάνεται παντοτε υπόψη το εισοδηματικό κριτήριο για να μην γίνεται παρέκκλιση από την επιθυμία του Νομοθέτη
5. Λογιστικός προσδιορισμός εισοδημάτων
Στα βιβλία εσόδων εξόδων εισάγεται ο λογιστικός προσδιορισμός των κερδών για όλους τους ελεύθερους επαγγελματίες οι οποίοι μέχρι σήμερα ειχαν ειδικό τρόπο φορολόγησης (τεκμαρτό) όπως:
• Ταξί
• Φ.Δ.Χ
• Λεωφορεία ΚΤΕΛ
• Ενοικιαζόμενα δωμάτια (χωρις ελαχιστο όριο 7 δωματίων)
• Κάμπινγκ
• Μηχανικοί - Αρχιτέκτονες
• Λιανοπωλητές
• Πρακτορεία ΠΡΟΠΟ
• Βενζινάδικα
• Περίπτερα κ.α.
Οι παραπάνω θα υποχρεώνονται να εκδίδουν και Αποδείξεις Πώλησης ή Παροχής Υπηρεσιών
6. Φορολόγηση μερισμάτων και υπεραξίας μετοχών
Στην φορολογική κλίμακα θα ενταχθούν:
• Τα μερίσματα
• Τα διανεμόμενα κέρδη
• Η υπεραξία από την βραχυχρόνια αγοραπωλησία μετοχών (αφαιρούνται οι ζημίες)
7. Ηλεκτρονική υποβολή δηλώσεων
• Με έναρξη από τα εισοδήματα του 2011. Η συμπλήρωση της δήλωσης θα γίνεται
o Απευθείας από τον φορολογούμενο
o Μεσω φοροτεχνικών γραφείων
o Μέσω ΚΕΠ
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Βέβαια η συμπλήρωση μιας φορολογικής δήλωσης δεν είναι τοσο απλή υπόθεση
8. Ενθάρρυνση επαναπατρισμού κεφαλαίων από το εξωτερικό
Αφορα καταθέσεις στο εξωτερικό που σε 6 μήνες θα μεταφερθούν σε ετήσιο προθεσμιακό λογαριασμό στην Ελλάδα και θα καταβληθεί φόρος 5% επι της αξίας του κεφαλαίου.
Επίσης οι Ελληνες που βρίσκονται εκτός Ελλάδας μπορούν να δηλώσουν τα κεφάλαια τους που έχουν στην αλλοδαπή και να καταβάλλουν φόρο 8%.
Και οι δύο περιπτώσεις θα εξαιρεθούν από το πόθεν έσχες.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Μετα την παρέλευση των 6 μηνών η Ελληνική Πολιτεία θα θελήσει να λάβει γνώση των Ελλήνων φορολογουμένων σε τράπεζες της αλλοδαπής. Για τον λόγο αυτό θα συνεργαστεί με τα άλλα Ευρωπαϊκά κράτη με βάση τις διεθνείς συμφωνίες.
Β. ΦΟΡΟΛΟΓΙΑ ΑΚΙΝΗΤΗΣ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ
9. Αντικατάσταση ΕΤΑΚ από προοδευτικό φόρο στην ακίνητη περιουσία
Η Μεγάλη Ακίνητη Περιουσία θα φορολογηθεί με βάση τους ακόλουθους συντελεστές:
Αντικειμενική αξία ακίνητης περιουσίας Φορολογικός συντελεστής
Έως 400.000 0%
400.001 – 500.000 0.1%
500.001 – 600.000 0.3%
600.001 – 700.000 0.6%
700.001 – 800.000 0.9%
Άνω των 800.000 1%
Όταν θα αυξάνονται οι αντικειμενικές αξίες θα αναπροσαρμόζονται και τα κλιμάκια αλλα και οι συντελεστές φόρου.
ΣΧΟΛΙΟ: Η φορολόγηση με βάση τους παραπάνω συντελεστές είναι άδικη στις περιπτώσεις που:
- Η περιουσία είναι ανενεργός και δεν αποδίδει εισόδημα
- Η περιουσία ανήκει σε ανήλικα τέκνα που αδυνατούν να καταβάλλουν κάθε χρόνο μεγάλα ποσά
- Ανήκει σε οικογένειες με πολύ χαμηλό εισόδημα
10. Μεταβιβάσεις
Στις περιπτώσεις μεταβιβάσεις μετοχών ή εταιρικών μεριδίων εταιρειών που κατέχουν ακίνητα θα ισχύσει η φορολογία μεταβίβασης ακινήτων
ΣΧΟΛΙΟ: Η μεταβίβαση μιας εταιρείας έχει σχέση με την εν γένει δραστηριότητά της και όχι μόνο με την αξία των ακινήτων της. Χρειάζεται προσοχή για να μην δημιουργηθούν αδικίες και υπερβολές.
11. Φορολόγηση εξωχώριων εταιριών ακινήτων (offshore)
• Αυξάνεται ο συντελεστής φορολόγησης ακινήτων από 3 σε 10%
• Καταργούνται όλες οι εξαιρέσεις από την υποχρέωση καταβολής του φόρου
• Προσφέρεται προθεσμία για μεταβίβαση ακινήτου σε φυσικό πρόσωπο με ευνοϊκούς όρους.
• Εντός 6 μηνών τα κτηματολογικά γραφεία (και τα υποθηκοφυλακεία) πρέπει να ενημερώσουν την ΓΓΠΣ για όλα τα ακίνητα που είναι ιδιοκτησίες εξωχώριων εταιρειών.
• Θα γίνουν εξονυχιστικοί έλεγχοι γύρω από τις εξωχώριες εταιρείες
12. Προσαρμογή αντικειμενικών αξιών
• Η αναπροσαρμογή θα γίνεται κάθε χρόνο.
• Όταν θα γίνεται αναπροσαρμογή των αντικειμενικών αξιών θα αναπροσαρμόζονται τα κλιμάκια και οι συντελεστές φόρου.
13. Φορολόγηση της Εκκλησίας
• Η ακίνητη περιουσία της εκκλησίας θα φορολογείτε όπως και η περιουσία των άλλων ΝΠΔΔ κοινωφελούς σκοπού
• Επίσης θα φορολογούνται και τα έσοδα από την εκμετάλλευση της περιουσίας της εκκλησίας και των ιερών μονών.
Γ. ΦΟΡΟΛΟΓΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ
14. Διαχωρισμός των φορολογητέων κερδών σε μη διανεμόμενα και διανεμόμενα κέρδη
Τα κέρδη διακρίνονται σε διανεμόμενα και μη διανεμόμενα:
Μη διανεμόμενα κέρδη
Ο συντελεστής φόρου μειώνεται σε 24% για το 2010. Τα επόμενα χρόνια θα μειωθεί μέχρι να φτάσει 20%
Διανεμόμενα κέρδη
Θα φορολογούνται με 40% σε επίπεδο νομικού προσώπου. Στη συνέχεια το φυσικό πρόσωπο μέτοχος θα τα περιλαμβάνει στη δήλωση του και θα φορολογείται με βάση την κλίμακα. Θα επιστρέφεται ο φόρος εάν προκύπτει λιγότερος με βάση την κλίμακα
15. Ευνοϊκη μεταχείριση για μικρές επιχειρήσεις
Ευνοούνται άτομα μέχρι 30 ετών για να δημιουργούν και να λειτουργούν νεες επιχειρήσεις. Θα ισχύει το πενταετές αφορολόγητο ποσό.
16. Επέκταση ΦΠΑ
Επεκτείνεται ο ΦΠΑ σε οικονομικές δραστηριότητες που σήμερα απαλλάσονται.
17. Φορολογηση παροχών σε είδος προς εταιρικά στελέχη
Ο Δ/νων σύμβουλος, ο διαχειριστής, ο πρόεδρος Δ.Σ. ή στελεχος επιχείρησης που χρησιμοποιεί αυτοκίνητο επιχείρησης θα θεωρείτε ότι αποκτά εισόδημα ίσο με το κόστος κυκλοφορίας – συντήρησης για τα μισθώματα που καταβάλλονται από την επιχείρηση.
18. Κριτήρια αυτοελέγχου
Είναι μια εθελουσία συμμόρφωση. Ετσι θα αυτοελέγχονται οι μικρές επιχειρήσεις με ορισμένες προϋποθέσεις.
19. Κατάργηση χαριστικών φοροαπαλλαγών
Αφορά χρηστικές απαλλαγές στις επιχειρήσεις
20. Φορολογικά πιστοποιητικά επιχειρήσεων από ορκωτούς ελεγκτές
Στις μικρότερες επιχειρήσεις, τα πιστοποιημένα γραφεία λογιστών ή φοροτεχνικών θα βεβαιώνουν την φορολογική υποχρέωση της επιχειρήσεις. Με βάση σχετικό πιστοποιητικό η εταιρεία θα πληρώνει το φόρο της και θα θεωρείται καταρχήν φορολογικά ενήμερη.
Η εφορία όμως θα διενεργεί δειγματοληπτικούς ελέγχους και αν προκύψει φοροδιαφυγή θα επιβάλλονται κυρώσεις τοσο στις επιχειρήσεις οσο και στο γραφείο που πιστοποίησε τον φόρο.
Στις μεγαλύτερες επιχειρήσεις το πιστοποιητικό θα δίνεται από τους ορκωτούς λογιστές και θα ισχύουν τα ίδια ως ανωτέρω.
Δ. ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΗΣ ΦΟΡΟΔΙΑΦΥΓΗΣ
21. Ελάχιστο τεκμαρτό κόστος διαβίωσης
Ένα αντικειμενικό σύστημα προσδιορισμού των δαπανών που απαιτούνται λόγω της κατοχής και χρήσης ορισμένων περιουσιακών στοιχείων. Πρόκειται για κόστος συντήρησης και λειτουργίας:
• Κατοικιών
• αυτοκινήτων
• σκαφών αναψυχής
• εναερίων μέσων
• πισινών
• διδάκτρων
• οικιακών βοηθών κ.α.
Με τον τρόπο αυτό θα εκτιμάται ένα τεκμαρτό εισόδημα ως ελάχιστο φορολογητέο εισόδημα
ΠΡΟΣΟΧΗ τα παραπάνω δεν ισχύουν για τους συνταξιούχους.
22. Επαγγελματικοί λογαριασμοί
Από 1/1/2011 ολες οι συναλλαγές μεταξύ επιχειρήσεων θα πραγματοποιούνται υποχρεωτικά μεσω τραπεζικών λογαριασμών.
Οι τράπεζες θα παρέχουν ενημέρωση υποχρεωτικά στην ΓΓΠΣ για τις πραγματοποιούμενες συναλλαγές μεταξύ των επιχειρήσεων σε πραγματικό χρόνο.
Για πόσο ύψος συναλλαγής?
Οι επιχειρήσεις στον Τειρεσία?
23. Περιουσιολόγιο
Θα δημιουργηθεί περιουσιολόγιο όλων των ΦΥΣΙΚΩΝ ΠΡΟΣΩΠΩΝ στο οποίο θα περιλαμβάνονται:
• Τα ακίνητα
• τα αυτοκίνητα
• τα σκάφη
• τα εναέρια μέσα μεταφοράς
• η κατοχή μετοχών
• τα αμοιβαία κεφάλαια
• τα εταιρικά μερίδια
Δεν θα περιλαμβάνονται οι ΤΡΑΠΕΖΙΚΕΣ ΚΑΤΑΘΕΣΕΙΣ και τα ΟΜΟΛΟΓΑ ΔΗΜΟΣΙΟΥ
Το περιουσιολόγιο θα χρησιμοποιηθεί για διεξαγωγή διασταυρώσεων προς επαλήθευση των εισοδημάτων των φορολογουμένων.
24. Διασταυρώσεις στοιχείων
Θα αναθεωρηθεί το υπάρχον πλαισιο για διασταύρωση στοιχείων με βάση ετήσιο πρόγραμμα για τακτικούς περιοδικούς ελέγχους
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ: Η διασταύρωση στοιχείων τραπεζικών λογαριασμών που λαμβάνουμε από άλλες χώρες.
Θα εφαρμοστούν κριτήρια επικινδυνότητας.
25. Ηλεκτρονική διασύνδεση του Υπουργείου Οικονομικών
Το Υπουργείο Οικονομικών θα συνδεθεί με όλα τα Υπουργεία και φορείς για να μπορεί να ελέγχει αμοιβές, μισθούς, αποζημιώσεις, επιδοτήσεις ή οικονομικές ενισχύσεις, αυτοκίνητα, συμβολαιογράφους κλπ.
26. Ελεγχοι με βάση κριτήρια κινδύνου (point system)
Θα γίνεται μια επιλογή των υποθέσεων που θα ελέγχονται με βάση κατάλογο μορίων κινδύνου φοροδιαφυγής (point system). Επιλέγει τις πιο επικίνδυνες επιχειρήσεις κλπ
27. Ηλεκτρονική τιμολόγηση
Από 1/1/2011 τιμολόγια για συναλλαγές ανω των 3.000€ μεταξύ επιχειρήσεων ή μεταξύ επιχειρήσεων και Δημοσίου θα γίνονται δεκτά μόνο ηλεκτρονικά. Οι φορολογικές αρχές θα έχουν δυνατότητα άμεσης πρόσβασης στα στοιχεία των ηλεκτρονικών συναλλαγών.
28. Πιστοποίηση ηλεκτρονικής υπογραφής
Οι λογιστές οι φοροτέχνες οι εκτελωνιστές οι συμβολαιογραφοι κλπ θα πιστοποιηθούν και θα αποκτήσουν ψηφιακή υπογραφή . Ετσι θα επικοινωνούν με το Υπουργείο Οικονομικών για λογαριασμό τρίτων υπόχρεων .
29. Συναλλαγές άνω των 1.500€ χωρίς μετρητά
Από 1/1/2011 δεν θα θεωρείται νόμιμη κάθε συναλλαγή μεταξύ ιδιωτών και επιχειρήσεων ή μεταξύ επιχειρήσεων, αξίας μεγαλύτερης των 1.500 ευρώ εάν αυτή γίνεται με μετρητά. Οι συναλλαγές αυτές θα γίνονται με πιστωτικές ή χρεωστικές κάρτες ή δίγραμμες επιταγές.
30. Ταμειακές μηχανές παντού
Όλες ανεξαιρέτως οι επιχειρήσεις και οι επιτηδευματίες οφείλουν να εκδίδουν αποδείξεις μέσω πιστοποιημένων ταμειακών μηχανών. Στο κανόνα αυτό υπάγονται, χωρίς εξαιρέσεις, και τα πρατήρια καυσίμων, τα περίπτερα, τα ταξί, οι πωλητές των λαϊκών αγορών κλπ.
31. Κίνητρα για αποκάλυψη διαφθοράς και φοροδιαφυγής
Υιοθέτηση φορολογικής αμνηστίας για άτομα ή επιχειρήσεις που βοηθούν στην αποκάλυψη διεφθαρμένων δημοσίων λειτουργών. Αμοιβή όποιου οδηγεί σε σύλληψη για δωροδοκία που αφορά λαθρεμπορία με το ποσό πενταπλάσιο του ποσού της δωροδοκίας
32. Επιτάχυνση διαδικασιών καταβολής προστίμου και άλλες κυρώσεις
Συντομεύονται οι προθεσμίες και επιταχύνονται γενικώς οι διαδικασίες επιβολής διοικητικών κυρώσεων. Ειδικότερα θα προβλέπεται η δυνατότητα της ΥΠΕΕ να επιβάλει επί τόπου άμεσα καταβλητέα πρόστιμα. Παράλληλα ενεργοποιείται η διαδικασία κλεισίματος του καταστήματος σε περίπτωση υπότροπου παράβασης μη έκδοσης αποδείξεων.
Για ελεύθερους επαγγελματίες και επιτηδευματίες απώλεια του αφορολόγητου ορίου της κλίμακας στην περίπτωση παράβασης μη έκδοσης ή ανακριβούς έκδοσης στοιχείου πώλησης ή στοιχείου διακίνησης.
33. Κατάσχεση για χρέη προς το δημόσιο
Υιοθέτηση δραστικών μεθόδων συλλογής των ανείσπρακτων οφειλών, όπως η κατάσχεση περιουσιών για όσους έχουν την ικανότητα αποπληρωμής. Αυτό θα εφαρμοστεί αποτελεσματικά μέσω της σύνδεσης των εκκρεμών χρεών με στοιχεία από την ηλεκτρονική καταγραφή της ακίνητης περιουσίας καθώς και με την δυνατότητα «κατάσχεσης εις χείρας τρίτων» όσον αφορά τραπεζικούς λογαριασμούς.
34. Ενίσχυση του μηχανισμού είσπραξης χρεών
Δημιουργία κεντρικού τηλεφωνικού κέντρου (call‐center) για άμεση υπενθύμιση (με τη λήξη του χρέους) των οικονομικών υποχρεώσεων των πολιτών.
35. Πάταξη λαθρεμπορίου
Ηλεκτρονικός έλεγχος όλου του συστήματος διακίνησης πετρελαιοειδών και παρακολούθηση της διακίνησης πετρελαιοειδών μέσω βυτιοφόρων οχημάτων με συστήματα GPS. Εισαγωγή δυνατότητας κατάσχεσης για παραβάσεις. Σταδιακά εντός του 2010 εγκαθίστανται ογκομετρικά συστήματα μέτρησης των εισροών και εκροών καυσίμων σε όλα τα πρατήρια καυσίμων.
Επίσης ταινίες ιχνηλασίας στα τσιγάρα για τον εντοπισμό των λαθραίων.
36. Έλεγχος συναλλαγών με εξωχώριες εταιρίες
Έλεγχος και φορολόγηση των συναλλαγών με εξωχώριες εταιρείες που υποκρύπτονται πίσω από εταιρείες αντιπροσώπευσης (Nominee εταιρίες) ή εξωχώριες εταιρίες που λειτουργούν ως υπεργολάβοι κοινοτικών εταιριών.
37. Έλεγχος πρακτικών τιμολόγησης μεταξύ μητρικών και θυγατρικών
Ενισχύονται και συμπληρώνονται οι διατάξεις περί ελέγχου πρακτικών transfer pricing μεταξύ μητρικών και θυγατρικών εταιρειών εγκατεστημένων σε χώρες με προνομιακά φορολογικά καθεστώτα που προβλέπονται στο νόμο 3728 / 08 και ενεργοποιούνται οι αρμόδιες υπηρεσίες της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου σε συνεργασία με τις αντίστοιχες υπηρεσίες του Υπουργείου Οικονομικών. Δημιουργείται ειδική ομάδα ελέγχου των πρακτικών τιμολόγησης μεταξύ μητρικών και θυγατρικών εταιρειών
38. Ενεργοποίηση Εθνικού Συμβουλίου για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής
Άμεση ενεργοποίηση του Εθνικού Συμβουλίου για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής. (συστήθηκε με τον ν.3610/07) και στο οποίο μετέχουν εκπρόσωποι των κοινωνικών εταίρων.
ΕΠΟΜΕΝΕΣ ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΕΣ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΕΣ
39. Φόροι ακίνητης περιουσίας στη Τοπική Αυτοδιοίκηση
Εξετάζεται η αναμόρφωση και ενοποίηση των περισσότερων φόρων ακίνητης περιουσίας και η απόδοσή τους ως έσοδο στην τοπική αυτοδιοίκηση στα πλαίσια του προγράμματος Καλλικράτης.
40. Στοχευμένα φορολογικά κίνητρα
Διατηρούνται και ενισχύονται στοχευμένα φορολογικά κίνητρα για την έρευνα – καινοτομία και το περιβάλλον και αντικίνητρα για τις ρυπογόνες δραστηριότητες και την εκπομπή αερίων θερμοκηπίου.
41. Αναδιοργάνωση Φορολογικών Υπηρεσιών
Αναδιοργάνωση της ΥΠΕΕ με δημιουργία εξειδικευμένης υπηρεσίας η οποία θα ελέγχει τους ιδιώτες με μεγάλα εισοδήματα (επώνυμη φοροδιαφυγή) αξιοποιώντας στοιχεία και πληροφορίες που συλλέγονται από φορείς όπως συμβολαιογράφοι, τράπεζες, χρηματιστήριο, μεσίτες, φορολογικές αρχές άλλων χωρών κ.λπ. Εξειδικευμένη υπηρεσία με αποστολή τη διερεύνηση, τη μεθοδολογία και τον εντοπισμό, φοροδιαφυγής τομέων του παραεμπορίου καθώς και την αντιμετώπισή του σε συνεργασία με άλλους φορείς (αστυνομία, δημοτική αστυνομία κ.λ.π).
Επίσης προβλέπεται ο επανακαθορισμός των ελεγκτικών αρμοδιοτήτων μεταξύ των διαφόρων διοικητικών επιπέδων του Υπουργείου Οικονομικών και της Υπηρεσίας Οικονομικής Επιθεώρησης.
42. Νέος κώδικας φορολογικής Νομοθεσίας
Θα προωθηθεί η σύνταξη νέου, ενιαίου Κώδικα όλης της Φορολογικής Νομοθεσίας και της Διαδικασίας με συνεχή ενημέρωση και διαθεσιμότητα στο διαδίκτυο.
43. Αναθεώρηση Κώδικα φορολογικών κυρώσεων
Επίσης με χωριστό νομοσχέδιο το Υπουργείο Οικονομικών θα αναθεωρήσει τον Κώδικα Φορολογικών Κυρώσεων επιβάλλοντας ένα αυστηρότερο πλαίσιο ποινικών κυρώσεων για τα αδικήματα της φοροδιαφυγής και της λαθρεμπορίας.
44. Κατάργηση Κώδικα βιβλίων και Στοιχείων
Σε χωριστό νομοσχέδιο θα προβλέπεται η σταδιακή κατάργηση του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων και η ένταξη των αναγκαίων διατάξεων στη φορολογική νομοθεσία με προσαρμογή στα νέα δεδομένα που προκύπτουν με την εφαρμογή τηλεματικών και πληροφοριακών συστημάτων.
skai.gr